Pitääkö kertausharjoitusten ajalta maksaa palkkaa? Kertyykö työntekijälle vuosilomaa?

22.5.2023

Työsuhde, Palkanlaskenta, Työaika, poissaolot ja lomat

Lain mukaan kertausharjoitusten ajalta ei tarvitse maksaa palkkaa. Useiden työehtosopimusten mukaan työnantaja maksaa kuitenkin palkan ja reserviläispalkan erotuksen. Kertausharjoitukset ovat vuosilomalaissa työssäolon veroista aikaa.

Kati Mattinen

Juristi, VT / Helsingin seudun kauppakamari

Näytä tiedot

Kati Mattinen toimii Helsingin seudun kauppakamarin työsuhdejuristina. Hän on työoikeuden ja palkkahallinnon asiantuntija ja pidetty kouluttaja. Lisäksi Mattinen on yksi KauppakamariTiedon Palkanlaskenta- ja Työsuhde-teoksen kirjoittajista sekä Palkanlaskenta käytännönläheisesti- ja Keskeiset työnantajavelvoitteet yrityskoon mukaan -kirjojen kirjoittajista.
"Kati on huippuhyvä kouluttaja ja huippu myös neuvontapalvelun puolella. Aina saa apua ja vastaukset ovat selkeitä. Myös koulutustyyli on selkeä ja ymmärrettävä!"