Talous ja vero, Kirjanpito

Teija Kerbs

Kirjanpidon asiantuntija / Helsingin seudun kauppakamari

Näytä tiedot

Teija Kerbs toimii kirjanpidon asiantuntijana Helsingin seudun kauppakamarissa. Jäsenyrityksille annettavan neuvonnan lisäksi Kerbsin tehtäviin kuuluu asiakkaiden koulutus taloushallinnon eri osa-alueilla. Kerbs on työskennellyt pitkään erityyppisten yritysten taloushallinnon parissa ja hänellä on monipuolinen kokemus taloushallinnon eri osa-alueista.

26.5.2015

Missä mennään uudistuksessa

Kirjanpitolain uudistus pohjautuu EU:n tilinpäätösdirektiiviin ja direktiivin noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset olisi saatettava voimaan viimeistään 20.7.2015.

Emme ole kansallisesti valmiina kyseisessä ajassa, vaan näillä näkymin lait hyväksyttäisiin eduskunnan syyskaudella 2015.

Kirjanpitolainsäädännön muutoksen työryhmä luovutti mietintönsä Työ- ja elinkeinoministeriölle lokakuussa 2014, mietintö oli kirjoitettu jo valmiiksi lakitekstin muotoon. Ministeriö pyysi tammikuun 2015 alussa mietinnöstä lausuntopyynnöt. Tähän pyyntöön annettiin 28 lausuntoa.

Työ- ja elinkeinoministeriö arvioi saadut lausuntopalautteet ja laatii hallitukselle esityksen lakien muuttamisesta. Kirjanpitolain lisäksi muutettavaksi tuli myös osakeyhtiölaki ja osuuskuntalaki muutaman luvun / pykälän osalta sekä kirjanpitoasetus. Täysin uusina lakeina Laki kaivannaisteollisuutta ja puunkorjuuta aarniometsissä harjoittavien yritysten viranomaisille suoritettamien maksujen julkistamisesta sekä Asetus pien- ja mikroyrityksen tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista. Valtiopäivien viimeinen täysistunto oli 14.3, tämän jälkeen ei uusia lakiesityksiä käsitellä. Huhtikuun eduskuntavaalien jälkeen muodostetaan uusi hallitus. Ensimmäinen täysistunto, jossa eduskunta voi ottaa lain ensimmäiseen käsittelyyn on 8.9.

Laki tulisi voimaan koskien vuonna 2016 alkaneita tilikausia. Se on mahdollista ottaa myös käyttöön jo lain hyväksymisen jälkeen alkavilta tilikausilta.

Uuden tilinpäätösdirektiivin rakenne lähtee entisestä poiketen alhaalta ylös – mallista. Siten ensinnä on määritetty kaikille yhteinen perussäännöstö, jota lavennetaan vaativammaksi yritysten kokoluokittelun kasvaessa, pienet ensin periaatteella. Uusi direktiivi määrittää kolmen pääyritysluokan (pienet, keskisuuret ja suuret yritykset) lisäksi pienten yritysten kategoriaan ns. mikroyritykset.